środa, 29 lipca 2015

Wolin szykuje się do XXI Festiwalu Słowian i Wikingów (PROGRAM)

Ponad 2 tys. średniowiecznych wojów i rzemieślników z kraju i 27 krajów z całego świata zapowiedziało swój udział w XXI Festiwalu Słowian i Wikingów w Wolinie (Zachodniopomorskie).





Najbardziej widowiskowe punkty programu festiwalu to bitwy Słowian i Wikingów
Foto: Cezary Aszkiełowicz
źródło: Agencja Gazeta

Od przyszłego piątku przez trzy dni będzie można zobaczyć tam bitwy, pokazy rzemiosła i posłuchać dawnej muzyki.
- Rozpoczęły się już Warsztaty Archeologii Eksperymentalnej w Centrum Słowiani Wikingów w Wolinie, które są wstępem do corocznego Festiwalu Słowian i Wikingów - powiedziała Agnieszka Kłosowska z Centrum.


Do Wolina już zjechało międzynarodowe grono rzemieślników. Głównym tematem tegorocznych warsztatów jest kowalstwo. - Można nie tylko podpatrzeć pracę świetnych kowali z długoletnim doświadczeniem, ale też od podstaw poznać tajniki ich warsztatów, np. poznać jak wypala się rudy żelaza w dymarkach - dodała.


Kowale będą z żelaza produkować repliki przedmiotów codziennego użytku z okresu wczesnego średniowiecza. Rzemieślnicy chętnych nauczą podstaw snycerki, bartnictwa, garbarstwa, produkcji łuków czy instrumentów muzycznych, farbowania i stemplowania materiałów metodami historycznymi.


Już od piątku, podobnie, jak w czasie warsztatów uczestnicy Festiwalu w barwnych, pieczołowicie odtworzonych strojach zaprezentują dawne rzemiosła, ale też odtworzą średniowieczną muzykę.
Najbardziej widowiskowe punkty programu festiwalu to bitwy Słowian i Wikingów, w których weźmie 600 wojów, inscenizacje wydarzeń historycznych, regaty i rejsy replikami łodzi historycznych.


Festiwal co roku przyciąga do miasta tysiące turystów. W ubiegłym roku było ich ok. 30 tys.
We wczesnym średniowieczu Wolin należał do największych miast północnej Europy. Opiewany był w sagach skandynawskich i przetrwał w wielu przekazach kronikarskich. Potęga i bogactwo miasta dało początek legendzie o sławnej zatopionej Winecie - mieście ukaranym za grzechy i pochłoniętym przez morze. Wolin identyfikuje się również z Jomsborgiem, opisanym w XIII w. i założonym podobno przez króla duńskiego Haralda Sinozębego.
Bogactwo znalezionych w Wolinie przez archeologów zabytków oraz masowe występowanie wyrobu z bursztynu czy rogu, wskazują na zamożność miasta, które mogło zamieszkiwać w tym czasie nawet kilka tysięcy ludzi.


Mieszkańcy bogacili się głównie na handlu. Podczas wieloletnich badań archeologicznych odkryto przedmioty pochodzące z całego ówcześnie znanego świata - Rusi, Skandynawii, Zachodniej Europy, Bizancjum a nawet Afryki Północnej.

Foto: Marcin Bielecki
źródło: http://www.pap.pl/




PROGRAM XXI FESTIWALU SŁOWIAN I WIKINGÓW
PIĘKNE I WALECZNE


Stałe elementy programu festiwalu:


         31 lipca (piątek) – w godzinach od 11.00 do 20.30


         01 sierpnia (sobota) – w godzinach od 10.00 do 20.30


         02 sierpnia (niedziela) – w godzinach od 10.00 do 18.00


Zwiedzający mają okazję przeżyć „żywą lekcję historii” i zobaczyć, jakie zawody wykonywano, jakie potrawy spożywano, jak spędzano czas wolny oraz jak wyglądały i ile ważyły zbroje wojowników. Przygotowano dla nich liczne atrakcje:


  • pokazy średniowiecznych rzemiosł, m.in.: garncarstwa, bednarstwa, kowalstwa, złotnictwa-jubilerstwa, szewstwa-skórnictwa, bursztyniarstwa, snycerstwa, rogownictwa, wikliniarstwa, mennictwa i innych,
  • prezentacje uzbrojenia średniowiecznego wojownika  z  możliwością  przymierzenia niektórych elementów. Bardziej wytrwali mogą spróbować swoich sił w walce,
  • stanowiska strzelania z łuku, rzucania oszczepem,
  • prezentacja i degustacja średniowiecznych przysmaków,
  • plac zabaw dla najmłodszych, gdzie odbywają się  gry, zabawy, konkursy i turnieje (przygotowane  i przeprowadzane przez Publiczne Gimnazjum w Wolinie),
  • gry i zabawy dla dzieci i dorosłych prowadzone przez zespól  Birka Boys,
  • konkurs hnefatafl,
  • strefa czytania – miejsce, w którym odwiedzający będą mogli zapoznać się z różnymi książkami oraz poznać ich autorów, m.in. Hannę i Pawła Lisów, Łukasza Malinowskiego, Jakuba Morawca, Magdalenę Zawadzką-Sołtysek.




Muzyka stanowiła ważny element życia codziennego barwnego świata wczesnego średniowiecza. Podczas festiwalu usłyszymy ją w wykonaniu takich zespołów, jak: Percival (Polska), Gędźba (Polska), Birka Boys (Szwecja), Kalabalik (Szwecja), Lutaś (Białoruś), Ęzibaba (Polska), Stary Olsa (Białoruś).


Foto: Organizator

PIĄTEK, 31 LIPCA 2015 R.

godz. 11.00 Korowód oraz uroczyste rozpoczęcie festiwalu. Korowód ruszy spod Katedry w Wolinie.


godz. 12.00 Obrzęd niecenia ognia świdrem ogniowym – H


godz. 12.30 „Beowulf” – spektakl teatralny w wykonaniu Drużyny Krak – G


godz. 12:30 Bitwa o most – eliminacje. Turniej drużyn 5-osobowych przygotowany przez grupę Silver Wolf z Moskwy – E


godz. 13.00 „Wszystkie żony Ragnara Lodbroka” – prelekcja Łukasza Malinowskiego – P


godz. 13.00-16.00 Świątynia otwarta jest dla turystów. Kapłan przeprowadzi wróżby, dokona postrzyżyn, złoży w ofierze przyniesiony symboliczny dar. – H


godz. 13.00 „Olaf Tryggvason na Wolinie” – przedstawienie w wykonaniu dzieci i młodzieży z Wolina – G


godz. 13.30 Wczesnośredniowieczne gry i zabawy w wykonaniu szwedzkiej grupy Birka Boys – E


godz. 14.00 „Kobiety Olafa Świętego” – prelekcja Aleksandry Jochymek – P


godz. 14.45 „Królowa Geira z Wendlandii – żona Olafa Tryggvasona?” – prelekcja Grzegorza Bartusika – P


godz. 15.00 „O Wisnie co dla Danów wojowała i jej nagich wojownikach” na motywach Pieśni de bello Bravico (Bravallathuli) Saksona Gramatyka – E


godz. 16.00 Wróżba z Koniem wg obrządku arkońskiego, utrwalonego przez kronikarza Saksona Gramatyka (ks. XIV, rozdz. 39) – E


godz. 16.00 Bitwa Słowian i wikingów. Na polu bitwy rozgrywać się będą walki między dwoma obozami wojów. Weźmie w nich udział około 400 uczestników. Waleczniejsza i bardziej zaprawiona w boju armia pokona słabszą, a wynik nie będzie znany aż do ostatniego woja – E


godz. 17.30 Spotkanie z powieścią historyczną – „Saga o jarlu Broniszu” (Władysław Grabski), „Skald” (Łukasz Malinowski), „Gra bogów” (Magdalena Zawadzka-Sołtysek).


„Ile Historii w historii…, czyli co to znaczy pisać historycznie?” – spotkanie i dyskusja z autorami powieści historycznych. Udział wezmą: Elżbieta Cherezińska, Łukasz Malinowski, Jakub Morawiec, Jakub Przybyła, Sławomir Uta, Magdalena Zawadzka-Sołtysek. Prowadzenie: Elżbieta Żukowska. – P


godz. 18.00 Targ niewolników. Kroniki mówią o Słowianach jako o ludziach handlujących osobami wziętymi w niewolę. Będzie na co popatrzeć, a i woja zdatnego do pracy zakupić. – F


godz. 18.00 Bitwa Morska – repliki wczesnośredniowiecznych łodzi są stałym elementem festiwalu. – I


godz. 18.00-19.00 Dola wojownika – cykl inscenizacji – G


Drużyna świątynna powraca z wyprawy niosąc łupy i wiodąc niewolnych – kosztowności i broń dzielone są pomiędzy wojowników. Część należna świątyni ofiarowana zostaje pod posągiem Świętowita. Jeden z niewolników zostaje złożony w ofierze, pozostali przydzieleni do wyznaczonych prac (synteza wg Helmolda I, 52; Powieści Dorocznej rok 980; Saxona Gramatyka ks. XIV). Pośród drużynników jest młody witeź, który wsławił się bohaterstwem w swym pierwszym boju – składa daninę ze zdobytych przez siebie łupów i w uznaniu dokonań zostaje przyjęty w poczet drużynników. Jego rówieśnik twierdzi, że część z ofiarowanych łupów została zdobyta przez niego – dochodzi do sporu w świątyni – kapłani nie mogąc dopuścić do naruszenia miru świątyni, zarządzają wróżbę, której wynik wskaże mówiącego prawdę (na motywach Helmolda (ks. I/84) oraz Tacyta (40); Pliniusza VIII 80-82, Saksona Gramatyka XIV, 39). Wróżba nie jest korzystna, odbywa się sąd boży, w wyniku którego ginie jeden z walczących (Ibn Rosteh 12; 268,269). Za wały grodu wyrusza orszak, by tam dokonać obrzędu ciałopalenia. Podczas obrzędu złożona zostaje w ofierze żona zmarłego, pojawia także się Pan Zaświatów, Weles, który zabiera duszę zmarłych do Nawii – synteza według Kosmasa (III,1), Powieści Lat Minionych (rozdz. 5) Ibn Rosteha (rozdz. 10, 12, 270) oraz Thietmara (VIII, 3).


godz. 18.30 Eliminacje do turnieju walk indywidualnych o nagrodę Jarla Jomsborga. Każda grupa chętna wziąć udział w turnieju wystawia po dwóch wojów. Turniej ten jest wyłącznie dla uczestników festiwalu, ale ma on charakter pokazu i prezentacji sposobów walki – E


godz. 19.00 Występy grup muzycznych i nauka tańca – D


Foto: CEZARY ASZKIEŁOWICZ




SOBOTA, 1 SIERPNIA 2015 R.




godz. 10.00 Turniej łuczniczy – plac strzelniczy – O


godz. 10.00 Bitwa o most – finał – E


godz. 11:30 Średniowieczny palant – pokaz gry w wykonaniu Drużyny Krak – E


godz. 12:00-15:00 Świątynia otwarta jest dla turystów. Kapłan przeprowadzi  wróżby, dokona postrzyżyn, złoży w ofierze przyniesiony symboliczny dar. – H


godz. 12.30 „Beowulf” – spektakl teatralny w wykonaniu Drużyny Krak – G


godz. 12.30 „Czym były sagi islandzkie i jak je czytać” – spotkanie z autorami książki „Sagi islandzkie. Zarys dziejów literatury staroskandynawskiej” – Aleksandra Jochymek, Remigiusz Gogosz, Jakub Morawiec,  Łukasz Neubauer


godz. 13.30 „Apolonia Załuska-Strömberg – współczesna Słowianka w Skandynawii” – prelekcja Jakuba Morawca – P


godz. 13.30 Wczesnośredniowieczne gry i zabawy w wykonaniu szwedzkiej grupy Birka Boys – E


godz. 14.00 Turniej walk indywidualnych o nagrodę Jarla Jomsborga i wręczenie nagrody – E


godz. 14.00 „Historia walk o Arkonę” – prelekcja Pawła Babija – P


godz. 14:30 Misje i demokracja plemienna - „Jak w roku 1123 żercy ocalili życie misjonarza” – wg Ebbona (ks. I, rozdz.1) oraz Thietmara. Pojmany przez straż misjonarz zostaje wydany kapłanom. Wolinianie zgromadzeni wokół świątyni domagają się ukarania winnego śmiercią. Kapłani zwołują wiec, na mocy postanowienia, którego misjonarz wydalony zostaje z grodu z dożywotnim zakazem powrotu. Postanowieniu wiecu sprzeciwia się jeden z drużynników chrześcijański neofita. Jako łamiący prawo wiecowe zostaje również wygnany. Drużyna składa przysięgę wierności i męstwa w boju (Powieść Doroczna, 945) – G      


godz. 14.30 Konkurs na strój kobiecy – F


godz. 15:00 „Harald Srogi na Rusi” – widowisko teatralne w wykonaniu Drużyny Grodu Horodna – G


godz. 16.00 Wróżba z koniem wg obrządku szczecińskiego, utrwalonego przez kronikarza Herborda (ks. II, rozdz. 33) – E


godz. 16.00 Bitwa Słowian i wikingów – E


godz. 17.00 Ustanawianie światowego rekordu w jednoczesnym zbiorowym recytowaniu strof Eddy Poetyckiej, jednego z najbardziej doniosłych zabytków średniowiecznej literatury skandynawskiej – E     


godz. 18.00 Spotkanie z Hanną i Pawłem Lisami, autorami książki „Kuchnia Słowian, czyli o poszukiwaniu dawnych smaków” – P              


godz. 18.30 Rozstrzygnięcie konkursu na jadło wczesnośredniowieczne. Spośród wszystkich historycznych potraw przygotowanych przez uczestników wyłonione zostaną te najsmaczniejsze – J


godz. 19.00 Konkurs na najdostojniejszą brodę wikińską oraz warkocz kobiecy. Konkurs otwarty, w którym mogą wziąć udział zarówno uczestnicy, jak i turyści. Oceniana jest długość, kolor, uczesanie i inne ozdoby brody i warkocza kobiecego. Jury złożone z turystów zwiedzających festiwal – F


godz. 19:30 Swaćba – obrzęd zaślubin (jeśli zgłosi się chętna para) – H

Foto: Andrzej Kutys



NIEDZIELA, 2 SIERPNIA 2015 R.




godz. 10:30 „Holmgang” – spektakl teatralny na podstawie Sagi o Gunnlaugu Wężowym Języku (Drużyna Krak) – G


godz. 11.00 „Rekonstrukcja niemożliwego, czyli o odtwarzaniu wczesnośredniowiecznej walki mieczem i tarczą w kontekście źródeł z epoki” – prelekcja Pawła Adamca – G


godz. 11:30 „Szklana biżuteria wczesnośredniowieczna” - prelekcja Marty Krzyżanowskiej i Mateusza Frankiewicza – P


godz. 12.00 Obrzęd ofiarowania – o pomyślne żniwa i obfity plon. Ceremonia odbędzie się na podstawie przekazów historycznych o takich wydarzeniach – H


godz. 12.30 „Beowulf” – spektakl teatralny w wykonaniu Drużyny Krak – G


godz. 13.00 Pokaz sił słowiańskich i wikińskich okrętów – manewry na wodzie – I


godz. 13:00 „Północny mariaż Ryksy, córki Bolesława Krzywoustego” – prelekcja Remigiusza Gogosza – P


godz. 13:00 „Obodrzyce w planszach i kadrach” – rozmowa ze scenarzystką Elżbietą Żukowską i historykiem dr. Pawłem Babijem o powstającym komiksie o Obodrzycach. Spotkanie poprowadzi Elżbieta Żukowska (scen.) i Zbigniew Larwa (rys.), którzy obecnie pracują nad komiksem o Obodrzycach. Konsultantem historycznym projektu jest dr Paweł Babij. Dlaczego Obodrzyce? Dlaczego IX wiek? I dlaczego komiks? Na te pytania twórcy postarają się szeroko odpowiedzieć podczas festiwalowego spotkania – P


godz. 13:30 Wczesnośredniowieczne gry i zabawy w wykonaniu szwedzkiej grupy Birka Boys – E


godz. 14.00 Test wikinga – próba wody. Wojownicy walczą kijami stojąc na desce pomiędzy dwiema łodziami. Wygrywa ten, który nie wpadnie do wody – I


godz. 14:30 „Omówienie podstawowych różnic pomiędzy mieczami używanymi we współczesnych rekonstrukcjach historycznych, a oryginalnymi mieczami z epoki na wybranych przykładach” – Maciej Kopciuch – P


godz. 15.00 Targ niewolnic. Kroniki mówią o Słowianach, jako o ludziach handlujących osobami wziętymi w niewolę. Będzie na co popatrzeć, a i niewolnicę zdatną do pracy zakupić – F


godz.16.00 Wróżba z koniem wg obrządku radogoskiego utrwalonego przez kronikarza Thietmara (ks. IV, rozdz. 24) – E


godz. 16.00 Bitwa Słowian i wikingów – E


godz. 17.00 Występ grupy muzyki dawnej – D


godz. 17:30 Rozstrzygnięcie turnieju łuczniczego – E


godz. 18.00 Zakończenie Festiwalu Słowian i wikingów



Autor: (MWL)